خانه / پاورپوینت رایگان / الگوبرداری یا بنچ مارکینگ (BENCHMARKING)

الگوبرداری یا بنچ مارکینگ (BENCHMARKING)

الگوبرداری یا بنچ مارکینگ (BENCHMARKING)

مفهوم الگوبرداری یا بنچ مارکینگ

در لغت به معنای محک زنی و الگوبرداری است. واژه الگوبرداری یا بنچ مارکینگ قبل از اینکه در ادبیات مدیریت مطرح شود در علوم مهندسی ساختمان بکار گرفته شده، به معنی شاخصی است که سایر نقاط و موقعیتها خود را با آن مقایسه کرده و تطبیق میدهند

مقدمه

در جهان امروز در شرایط رقابتی بازارکیفیت محصول وبهره وری به عنوان دو عامل اساسی و مهم در حفظ و بقای موسسات حرف اول را زده و آنهایی که از بهره وری و کیفیت بالاتری برخوردار هستند در بازار حضور داشته و ماندگار خواهند ماند. از این رو اطلاع مداوم از وضعیت بازار کیفیت و کمیت محصولات رقبا و همچنین سیستم ها و روشهای انجام کار آنها برای هر موسسه وشرکت رقیب ضروری می باشد. ضمن اینکه از مزیت ها و ویژگی های برتر رقبا الگوبرداری یا بنچ مارکینگ می کنند خود را به وضعییت بهتری نسبت به آنها برسانند وتنها راه این است که چشم هایشان را در برابر رقبا و بهترین تجربیات جهانی در تمام زمینه های مورد نیاز باز نگه دارند.

الگوبرداری یا بنچ مارکینگ سازمان‌ها براي حفظ مشتريان، تعامل با تأمين‌كنندگان، بهره‌وري بيشتر كاركنان و ارتقاي مزيت‌هاي رقابتي، نيازمند شناخت رقبا، ابزار و مقايسه عملكرد خود در حوزه‌هاي مختلف كاري هستند. استراتژي‌هاي مختلفي براي بقا در ميدان رقابت معرفي مي‌شود. يكي از اين راهبردها، شناخت بازار و نحوه عملكرد ديگر سازمان‌ها و الگوبرداري از رفتار آنهاست. شركت‌هايي كه استراتژي تحليلي را سرلوحه بقاي خود قرار مي‌دهند، بهينه كاوي يا الگوبرداری یا بنچ مارکینگ را به عنوان يكي از راه‌هاي مؤثر بهبود مستمر و تعيين موقعيت خود در ميدان كسب و كار مي‌دانند.

الگوبرداری یا بنچ مارکینگ یک روش سیستماتیک است که سازمانها بوسیله آن می توانند فعالیتهای خود را بر اساس بهترین صنعت یا سازمان اندازه گیری و اصلاح کنند. درواقع الگوبرداری ابزاری برای بهبود مستمر است و می تواند توسط انواع سازمانهای تولیدی خدماتی به کار گرفته شود ماین روش به نام های الگوگیری و الگوبرداری نیز می شناسند.

الگوبرداری یا بنچ مارکینگ از بهترین ها یا بهبود تطبیقی

الگوبرداری یا بنچ مارکینگ از حوزه نقشه برداری اقتباس شده و منظور از آن ، نقطه ی مرجعی است که سایر نقاط و موقعیت های زمین (پستی و بلندی) را با آن مقایسه می کنند. در کل یادگیری بر دو نوع است : مستقیم و غیر مستقیم (یادگیری از دیگران) که بنچ مارکینگ مصداق عینی یادگیری از دیگران است.

مزایا

الگو برداری موجب تمرکز سازمان بر محیط خارجی و بهبود کارایی فرایند ها می شود. الگوبرداری به کارمندان اجازه می دهد که از عملکرد خویش شناخت کافی به دست اورند یعنی بدانند که اکنون در چه مرحله ای هستند و از چگونگی موقعیت خود در مقایسه با دیگران مطلع گردند. بدین وسیله شرکت ازآنچه که می تواند به دست آورد آگاه شده ودر نتیجه وضعیت شرکت برای ایجاد تغییر بهبود می یابد.

انواع الگوبرداری

الگوبرداري روشي سيستماتيك است كه به سازمان كمك مي كند تا خود را در برابر تجربيات بهترين شركت ها مورد سنجش قرار دهد. سه نوع الگو برداري وجود دارد:

  1. الگوبرداري داخلي
  2. الگوبرداري رقابتي
  3. الگوبرداري فرآيندي

الگوبرداری یا بنچ مارکینگ داخلی

آسان ترين نوع الگوبرداري است زيرا با اندازه گيري و مقايسه داده­هاي مربوط به فعاليت­هاي مشابه در بخش هاي مختلف يك سازمان سروكار دارد. الگوبرداري داخلي، فضايي از ارتباطات دو طرفه و تقسيم اطلاعات را در درون سازمان ايجاد كرد، و موجب غلبه بر مشكلاتي همچون محرمانه بودن اطلاعات و بي اعتمادي افراد داخل سازمان مي شود. الگو برداری داخلی فضایی از ارتباطات دو طرفه و تقسیم اطلاعات را دردرون سازمان ایجاد کرده وموجب غلبه بر مشکلاتی همچون محرمانه بودن اطلاعات وبی اعتمادی افراد داخل سازمان می شود. شرکت سنتر پارکز همواره برای تسهیلات خود در انگلستان از ۱۱ کار خانه بین المللی خود الگوبرداری به عمل می آورد. این شرکت رضایت مشتریان و نسبت تعداد کارکنان را اندازه گیری نموده وهنگامی که یک واحد به صورت برجسته عملکرد بهتری را نشان دهد واحدهای دیگر چکونگی دسترسی به آن را فرا می گیرند.

الگوبرداری یا بنچ مارکینگ رقابتی

با استفاده از اطلاعات مربوط به رقباي مستقيم صورت مي گيرد. معمولاً اين روش در صنايع بزرگ اسان تر از صنايع كوچك است. گرچه بدست آوردن اطلاعات از رقيبان مشكل است اما در صورت دسترسي اطلاعات مفيدي بدست مي آيد.

الگوبرداری یا بنچ مارکینگفرآیندی

الگوبرداری فرآیندی، گاهی به عنوان الگوبرداری عملیاتی یا عمومی هم شناخته می شود به این معنی که بسیاری از فرآیندها در سازمان های مختلف ، مشترک است و در نتیجه نو آوری های سازمان های دیگر ، می تواند در سازمان مورد نظر نیز به کار رود. مثلا تمام سازمان ها عملیات وصول صورتحساب ، تدارک، نظام پرسنلی و … را دارند که می توان از آن ها برای الگوبرداری در سایر سازمانها استفاده نمود

تشکیل تیم پروژه

موفقیت تیم پروزه به میزان زیادی وابسته به دقتی است که در انتخاب اعضای مناسب برای تیم پروژه وهمچنین آموزش و حمایت از آنان صرف شده است. اعضای تیم باید دارای اعتبار و قدرت کافی باشند تا بتوانند پیشنهادهای خود را به تایید برسانند، در غیراین صورت تلاش های آنان با شکست مواجه خواهد شد. اعضای یک تیم باید از دانش کافی برخوردار باشند. به طور کلی تیم باید ترکیبی از ارشدیت و دانش باشد.

شناخت فرآیند

هر اتفاقی که در شرکت رخ می دهد ، جزیی از یک فرآیند است. کلیه فرایندها باید در جهت رسیدن به اهداف سازمان هدایت شوند. هر فرآیند شامل مراحل یا ترتیبی از فعالیت ها می باشد که نتیجه نهایی آن، .رضایت مشتری است. دسته بندی ذیل فرآیند ها را به سه دسته فرآیند های اصلی – فرآیند های مدیریتی – فرآیند های پشتیبانی تقسیم بندی می نماید که در ادامه به این بحث خواهیم پرداخت.

مقایسه بر اساس عملکرد

در این نوع از الگوبرداری ، سازمانها و صنایع معیارهای عملکرد را با هم مقایسه می‌کنند ؛ به عنوان مثال یک سازمان در زمینه معیارهای مالی و یا معیارهای عملیاتی خود را با سازمان پیشرو مقایسه می‌کند .

مقایسه بر اساس فرآیندهای کاری

در این مدل روشها و فرایندهای کاری سازمانها با یکدیگر مقایسه می‌شوند ؛ به عنوان مثال یک سازمان فرایندهای لازم برای تولید یک محصول خاص را با فرایندهای سازمان پیشرو مقایسه می‌کند .

مقایسه راهبردی

در این مدل استراتژی سازمانها با یکدیگر مقایسه می‌شوند ؛ به عنوان مثال استراتژی فروش سازمانها ، استراتژی خرید سازمانها ، استراتژی تولید و مواردی ازین‌دست با یکدیگر مقایسه شده و بهترین سازمان از جهت اتخاذ استراتژی مربوطه مورد مقایسه قرار می گیرد .

 

دانلود,دانلود,مهندسی صنایع,صنایع و الگوبرداری یا بنچ مارکینگ

خلاصه گزارش
تاریخ بازبینی
بر اساس
آخرین بازبینی
نرخ پیشرفت این مطلب
51star1star1star1star1star

درباره‌ی فرابگیرید

مهندسین صنایع در سال‌های اخیر در طیف وسیعی از مشاغل به کار گرفته شده‌اند. علاوه بر زمینه‌های تخصصی، فارغ التحصیلان این رشته در زمینه‌هایی مانند مهندسی نرم‌افزار، فناوری اطلاعات، هوش کسب و کار، داده کاوی، علم داده و کلان‌داده نیز عملکرد موفقی داشته‌اند. بنده کارشناسی ریاضی محز، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع مسلط به مباحث تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) و نگهداری و تعمیرات، مسلط به نرم افزار های Super Decision ،Expert Choice ،Visual Promethee و مسلط به روش های AHP ، ANP،Topsis،Saw،Promethee

حتما ببینید

آموزش نرم افزار اکسپرت چویس (Expert Choice )

آموزش نرم افزار اکسپرت چویس (Expert Choice ) درباره ی نرم افزار اکسپرت چویس (Expert …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انجام پروژه و پایان نامه مهندسی صنایع و مدیریت (کلیه موضوعات) بطور تخصصیتماس: 09035557794