خانه / پاورپوینت رایگان / رشته روانشناسی / روش های صحیح مطالعه و یادگیری به همراه افزایش تمرکز حین مطالعه

روش های صحیح مطالعه و یادگیری به همراه افزایش تمرکز حین مطالعه

روش های صحیح مطالعه و یادگیری به همراه افزایش تمرکز حین مطالعه

اهداف مطالعه،چرا مطالعه می کنیم ؟

  • مطالعه پويشي هدفدار وكوششي جهت دار است (خواندن مبدا و مقصد مي خواهد)
  • هدف نهايي : كمال جويي و مقصد نهايي: تعالي خواهي
  • آموختن و افزودن دانستني ها و دستيابي به حقايق و معارف.
  • نقد انديشه ها و تفكرات ديگران.
  • تقويت افكار وتجديد نظر تعالي بخش در انديشه هاي خود.
  • عمل به يافته ها ومعلومات سود مند ورشد آور.
  • انتقال حقايق ومعارف به حقيقت گرايان ومعرفت جويان.
  • خرسندي خدا وخدمت به خلق خدا.
  • فهمیدن معنی آداب مطالعه
  • رفع اختلال در یادگیری

تعریف مطالعه

مطالعه يك فرآيند شرطي واكتسابي جهت افزايش معلومات است.

  1. فرآيند: فرآيند يعني مرحله به مرحله روند، پروسه به عبارتي مطالعه بايد داراي بخشهاي مختلفي مثل گرم كردن ،ايجاد آمادگي،پيش مطالعه و… باشد .
  2. شرطي: يعني اينكه يك سري شرايطي دارد واز همه مهم تر يعني عادت كردن،  به عبارتي بايد در طول سال تحصيلي به يك روش خاص عادت كرد.
  3. اكتسابي: يعني بدست آوردن ،پس بايد روش مطالعه را ياد گرفت.براي شرطي شدن نسبت به مطالعه، بايد شرايطي را لحاظ كرد.

شرایط لازمه برای مطالعه و یادگیری

  • مكان مطالعه
  • زمان مطالعه
  • روش يا تكنيکی برای مطالعه

روش های صحیح مطالعه و یادگیری به همراه افزایش تمرکز حین مطالعه مطالعه

مکان مطالعه

جاي ثابت : اين جاي ثابت بايد حتماً پشت ميز باشد.(روي زمين،روي تخت ويا در حال رفتن مورد تأييد نيست) نور اتاق : بهتر است نور اتاق تركيبي از  طيف زرد و طيف سفيد باشد.(به تنهايي از لامپ مهتابي وحتي از نور چراغ مطالعه استفاده نشود.ضمناًدر موقع مطالعه و یادگیری پيرامونتان روشن باشد وفقط محلي كه درس مي خوانيد روشن نباشد.) ضمناً نوراز سمت راست بتابد وپرهيزاز مطالعه در نور خير كننده آفتاب. دماي اتاق : دماي اتاق بايد حدود c 25 باشد. دكور اتاق : دكور اتاق مطالعه هر چه ساده تر وثابت تر باشد،بهتر است.به عبارت بهتر مرتب دكور اتاق را تغيير ندهيد وسعي كنيد به يك وضعيت عادت كنيد.در ضمن چيزي كه تداعي كننده خاطره خاصي باشد در اتاقتان وجود نداشنه باشد،مثل عكس، پوستر و يا مجسمه كه يادآور خاطره يا مسئله ي خاصي باشد.

بهترين جا برای یادگیری منزل است ولي اگر به هر دليل نمي توانيد در منزل درس بخوانيد مي توانيد از كتابخانه ها وفرهنگسرا ها استفاده كنيد.فقط توجه داشته باشيد كه برويد كتابخانه و درس بخوانيد نه اينكه مركز مشاوره و گفتگو باز كنيد وبه جاي خواندن وقتتان تلف شود.

نقش موسيقي : در باره موسيقي نتايج ضد و نقيص فراواني منتشر شده است .خلاصه اينكه یادگیری با موسيقي گوش دادن جور در نمي آيد.(هر سخن جايي وهر نكته مكاني دارد)

بهترین زمان برای مطالعه !؟

هيچ قانوني براي زمان مطالعه نداريم ،هر وقت كه راحت بود يد همان موقع بهترين زمان براي در س خواندن است، ولي ۳زمان در يادگيري خيلي مهم است كه بهتر است در اين زمانها درس بخوانيد:

  • اول صبح : به دليل اينكه تازه از خواب بيدار شده ايد وذهنتان منع قبلي ندارد ومطالب را به راحتي در خود نگه مي دارد.پس طوري برنامه ريزي كنيد كه روزانه صبح ها نيم يا يك ساعت بتوانيد درس بخوانيد.
  • آخر شب: به دليل اينكه بعد از درس مي خوابيد ومنع بعدي نداريد،مطالب فرصت پيدا مي كند تا از نيمكره راست كه جايگاه حافظه ي كوتاه مدت است وارد نيمكره ي چپ كه جايگاه حافظه بلند مدت است، بشود.
  • دوساعت قبل از غروب آفتاب: به دليل كاهش اشعه كيهاني ونوع رابطه ي خورشيد با زمين اختلال حواس كم مي شود. پس سعي كنيد اين زمان صرف امور ييش پاافتاده نشود.

زمان هایی که برای مطالعه اصلا مناسب نیستند!

  1. با شكم پُر درس خواندن مناسب نيست:حتماًبين وعده ي غذايي مثل ناهار وشام وآغاز مطالعه حداقل نيم ساعت فاصله باشد.
  2. با شكم خالي درس خواندن نيز مناسب نيست :اگر گرسنه تان است ولي قسمتي از درستان هم باقي مانده است،اشكالي ندارد يك ميوه يا شيريني ميل بفرما ييد وسپس برگرديد ودرستان را ادامه بدهيد.
  3. خوابيده ودراز كشيده.
  4. در هنگام حركت وراه رفتن.

روش های مطالعه

مطالعه بايد بر اساس يكي از سيستم هاي مطالعاتي باشد تا راندمان لازم را داشته باشد.

  1.  روش PQ5R
  2.  روش MRPQ5RTR
  3.  روش SQ3R

روش های صحیح مطالعه و یادگیری به همراه افزایش تمرکز حین مطالعه مطالعه

روش مطالعه PQ5R

اين روش يكي از معروف ترين روش هاي بهسازي حافظه است . نام اين روش همانند نام انگليسي آن ( PQ5R ) متشكل از حروف اول هفت مرحله اي آن است .

  1. مرحله  پيش خواني = Preview
  2. مرحله  سؤال كردن = Question
  3. مرحله  خواندن = Reading
  4. مرحله  خلاصه نويسي = Record
  5. مرحله مرور كردن = Review
  6. مرحله ازبر كردن (مرور ذهني) = Recite
  7. مرحله تازه كردن مطالعه = Refreshment

سیستم های مطالعاتی PQ5R

۱٫ مراحل قبل از مطالعه:

  • پيش مطالعه
  • سئوال كردن

۲٫ مراحل حين مطالعه:

  • خواندن
  • خلاصه نويسي

۳٫ مراحل بعد از مطالعه:

  • مرور كردن
  • ازبر كردن (مرور ذهني)
  • تازه كردن مطالعه

نحوه ي ايجاد عادت جديد:

  • سنگ بزرگ را بر نداريد.
  • در موقع ايجاد عادت جديد راندمان بين ۲۱ تا ۴۰ روز كاهش پيدا مي كند.
  • منتظر نقطه ي آغاز براي شروع تحول جديد نباشيد.

مرحله ی پیش مطالعه Preview

در اين مرحله  فصلهاي مختلف كتاب را به صورت اجمالي و مقدماتي مطالعه مي شود. از جمله موارد اين مرحله خواندن عنوان فصلها , خواندن سطحي فصل , توجه به تصاوير , بخشهاي اصلي و فرعي و خلاصه فصلها مي باشد . هدف در اين مرحله يافتن يك ديد كلي نسبت به كتاب و ارتباط دادن بخشهاي مختلف كتاب با يكديگر مي باشد.

مرحله ی سوال پرسیدن Question

پس از مطالعه اجمالي موضوعات و نكات اصلي , در باره ي آنها به طرح سؤال بپردازید. اين كار باعث افزايش دقت و تمركز فكر و سرعت و سهولت يادگيري مي گردد .

تذكر ۱ : از هر ۳ يا ۴ صفحه اگر يك سئوال كلي طرح كنيد كافي است ونيازي نيست سئوالات زيادي را استخراج كنيد.

تدكر ۲ : براي اينكه در اين مر حله شرطي بشويد ،بر روي ميز مطالعه خود روي كاغـــذ بنويسيد (Q) كه هر وقت اين علامت را مي بينيد، يادتان بيافتد كه بايد سئوال طرح كنيد.

قبل از آغاز مراحل حين مطالعه ، از جنبه ديـــگري نيز مورد بررسي قرار مي دهيم :

مطالعه شامل سه بخش است:

  1. يادگيري
  2. به خاطر سپاري
  3. يادآوري

تذكر : از سيستم ها وروشـهاي مطالعاتــي آنهايي موفق هستند كه بر روي بخاطر سپاري ويادآوري كار بيشتري كـــرده اند وبواسطـــه آن سيستمهاي موفقي هستند، در حالــــيكه سيستم آموزش ما برروي يادگيري تأكيد دارد.نسبت اهميت مراحل بخاطر سپاري ويادآوري به يادگيري حدود ۷۰ درصد است.

مرحله ی خواندن Reading

در اين مرحله به خواندن دقيق و كامل مطالب كتاب مي پردازید. هدف در اين مرحله فهميدن كليات و جزئيات مطالب و نيز پاسخگوئي به سؤالات مرحله قبل مي باشد.(هدف از مرحله خواندن فقط فهميدن وانتقال اطلاعات از كتب به يادداشتهاست.) در مرحـــله خواندن براي فـهم بهتر مطالب مــي توان از كارهايي مثل يادداشت برداري , علامت گذاري و خلاصه نويسي بهره جست.

تذكر ۱ : تنها عضوي كه در موقع درس خواندن مي تواند حركت كند،چشمها هستند ونهايتاًانگشتـان دست به عنـوان راهنمايي براي چشم، پس سعي كـنيد موقع درس خوانـدن باصداي بلند درس نخوانيـد،صـــندلي را تـــكان ندهيد ،با موهاي خود بازي نكنيد و…

تذكر۲ : در موقع درس خواندن فقط سعي كـنيد مطالب را بفهميد ورابطه ي آنهارا درك كنيد ودر مرحله ي بعـدي (خلاصه نويسي) مطالب را حفظ كنيد.

عادات بد براي درس خواندن:

  1. بلند خواندن مطالب در زمان مطالعه،روند انتقال مفاهيم از چشم به مغز،درك وضبط اين مطلب را مختل مي سازد.
  2. ثابت كردن طولاني نگاه بر روي يك تست از صفحه ويا ثابت كردن نــــگاه به مدت زيــــــاد بر روي يك سطر،از بهره وري مطالعه مي كاهد.
  3. افراد عادي بر روي يك سطر كه در حدود۱۲كلمه دارد،۸تا۱۰بار تمركز كوتاه يا توقف دارند، براي بهره وري بيشتر اين تعداد بايد به ۵ بار در هر سطر برسد.  

مرحله ی خلاصه نویسی Record

قبل از آموزش خلاصه نويسي لازم است موارد زيررا ياد آوري كنيم:

  1. خلاصه نويسي كار بسيار وقت گير است ولي يك خاصـــيت دارد وآن هم اين است كه يادگيري را افزايش و فراموشي را كاهش مي دهد.
  2. هر  فرد براي هردرس خودش ۵ منبع مطالعاتي داردكه عبارتند از:

الف) كتاب درسي ، ب) جزوه ي معلم سر كلاس، ج) جزوه ي معلم كلاس كنكور يا تقويتي يا معلم خصوصي، د)كتاب كمك آموزشي ،  ه) مجموعه هاي تستي موجود در بازار.

كه ۷۰در صد مطالب اين منابع با يكديگر مشترك هستند ولي هر فرد براي دوره كردن مطالب نياز دارد كه هر منبع را مطالعه كند ولي اگر به كمك خلاصه نويسي اين ۵منبع را به يك جزوه تبديل كند، مي تواند چندين بار آن را دوره كرده وبه طور چشم گيري در وقت صرفه جوئي كند.

خلاصه نويسي در ۲ زمان صورت مي گيرد:

اول : حين مطالعه : يعني همان موقع كه درس مي خوانيد،پارگراف به پاراگراف كتاب راخلاصه ويادداشت مي كنيد.

دوم : بعد از مرور سوم، همان مرحله (Refreshment) است.

خلاصه نويسي بهتر است در كاغذ كلاسورانجام شود كه در صورت ايجاد تغييرات، به راحتي اين كار انجام دهيد ودر ضمن نسبت به دفتر فضاي بيشتري براي رسم درخت حافظه وطرح هاي خلاصه نويسي دارد.

روش های صحیح مطالعه و یادگیری به همراه افزایش تمرکز حین مطالعه مطالعه

ويژگيهاي خلاصه نويسي:

  1. در خلاصه نويسي بايد سعي كنيد فعلها را حذف كنيد.
  2. تابع متن اصلي باشد.(۴۰صفحه را به ۱۰صفحه تبديل كنيد)
  3. جامع ومانع باشد،يعني تمام نكات مهم رادربرگيردونكات زايد راهم نداشته باشد.
  4. رنگي باشد بهتر است كه لايه هاي اول بارنگهاي گرم (قرمزوسبز)باشدوتوضيحات آن بارنگهاي سرد(مشكي وآبي)باشد.
  5. بااستفاده از علامتهاي اختصاري باشد.مثل:pr  به جاي پروتئين
  6. براساس نمودارشعاعي، درخت حافظه وطرح شبكه اي مغز باشد

وقتي خلاصه نويسي درس تمام شد،مطالب خلاصه شده را يكبار دوره كرده و در ذهن خود مرور كنيد.

مرحله ی مرور کردن Review

مرحله مرور كردن يا آزمون در پايان هر فصل انجام مي گيرد. در اينجا  به مرور موضوعات اصلي و نكات مهم و نيز ارتباط مفاهيم مختلف به يكديگر مي پردازیم و در صورت بر خورد با موضوعات مورد اشكال به متن كتاب مراجعه مي كنیم. يكي از راههاي كمك به اين مرحله پاسخگويي به سؤالات و تمرينات پايان فصل است. در صورت عدم وجود سؤال در پايان فصل شما مي توانيد خود به طراحي سؤال و آزمايش خود بپردازيد و بدين ترتيب قبل از اينكه معلم شما را بيآزمايد شما پيشاپيش اين كار را كرده ايد. اجراي اين مرحله مي تواند مقداري از اضطراب امتحان را  كاهش دهد. مهم ترين قسمت مطالعه كه سبب ثبت اطلاعات درلايه هاي زيرين ذهن مي شود و جلوي فراموشي را مي گيرد، مرور كردن است. بطوري كه پيشينيان معتقد بودند:

الدَّرْ‍سُ حَرْف وَالتكْرارُاَلْف

بهترین زمان برای مرو آنچه که تا به الان خوانده اید

  • يك روز بعد: كه فراموشي را تا ۱ هفته به تأخير مي اندازد.
  • يك هفته بعد: كه فراموشي را تا ۱ ماه به تأخير مي اندازد.
  • يك ماه بـعد : كه فراموشي را تا ۴ ماه به تأخير مي اندازد.
  • ۴ مـاه بــعد : كه فراموشي را تا ۱ سال به تأخير مي اندازد.

مرحله ی بعدی مرحلهی از بر کردن یا مرور ذهنی Recite

در اين مرحله فردسعي مي كند بدون مراجعه به كتاب و از حفظ به يادآوري مطالب خوانده شده بپردازد و بار ديگر به سؤالهايي كه خود مطرح كرده پاسخ دهد. در اينجا فردبايد بتواند مطالب آموخته شده را در قالب كلمات براي خود بيان كند در غير اين صورت لازم است كه مجدداً به خواندن مطالبي كه آموخته نشده بپردازد. مرحله از حفظ گفتن در پايان هر بخش انجام مي گيرد ووقتي بخش هاي يك فصل به اتمام رسيد، به مرحله مرور كردن يا آزمون وارد مي شويم. در موقع مرور در باره خلاصه نويسي ها تفكر كرده،آنـــــهاراازبر   مي كنيم،وسازمان آن را بخاطر مي سپاريم.

 مرحله ي تازه كردن مطالعه Refreshment

بعد از مرور سوم يعني زمانـــي كه تقريبــاً درس را كامل ياد گرفته و متوجه مفاهيم اصلي ونكات مهم آن شديد،خلاصه نويسي هاي خود را با كتاب وجــــزوه مطابقت مي دهيد،اگر نكته اي را كم نوشته ايد،اضافه مي كنيد.اگر مطلبي زائد است، حذف مي كــــــنيد و خلاصه هاي خود راكامل مي كنيد.

روش مطالعه MRPQ5RTR

انگیزش Motivation = M

آنچه برنده ها را از بازنده ها متمايز مي سازد همان ميزان انگيزه و علاقه آنها به انجام كار است .vاز عوامل مهم انگيزش عبارتند از :

  • تعيين و تبين هدف و توجه دائمي به آن : فرد بداند زحمتي كه امروز مي كشد فردايي روشن براي او رقم خواهد خورد, هيچ مشكلي نمي تواند او را از صحنه بدر كند .
  • شناخت نسبت به موضوع يادگيري : شناخت جوانب و كاربرد هاي هر درس , مثلا اگر از درس شيمي خوشش  نمي آيد به كاربردهاي اين درس در صنعت و زندگي توجه كند .

آمادگی  Readiness = R

براي مطالعه كردن مانند هر كار ديگري , يك سري مقدمات لازم است . يك ركن اساسي مطالعه داشتن آرامش روحي و ذهني و تمركز حواس است .

پیش مطالعه Preview = P

كتابي را كه براي خواندن انتخاب مي كنيد بايد حجيم بودن آن , سختي و آساني و نام نويسنده و …… را بدانيد .

سوال گذاری Question = Q

يك انديشه خلاق از پي سؤالات خلاق بر مي آيد . سؤال گذاري قبل از خواندن , تمركز حواس را افزايش مي دهد. قبل از اينكه درس يا مطالب خاصي را بخوانيد به سؤالهاي مطرح شده آن قسمت دقت كنيد.

خواندن اصلی Read = R

در اين مرحله كتابي را كه براي مطالعه انتخاب كرده ايد , برداشته قبل از خواندن دقيق , مراحل چهار گانه بالا را به كار بگيريد . فصل يا تعداد صفحاتي را كه مي خواهيد امروز مطالعه كنيد را مشخص كنيد, زمان مطالعه را مشخص كنيد و به نكات فرعي و استثنائي و پاورقي ها دقت كنيد .

یادداشت برداری Record = R

خواندن بدون يادداشت برداري بدترين روش مطالعه محسوب مي شود و باعث حواس پرتي , خستگي , انفعال در برابر كتاب , تنفر از درس بخصوص دروس فكري مي شود.

تعریف ، بازگویی ، خود تدریسی Recitation

سؤالاتي را از خود بپرسيد , به صورت كتبي يا شفاهي جواب دهيد و نقاط ضعف خود را ياداشت كنيد و در جهت رفع آنها تلاش كنيد .

دوره کردن Review = R

پس از پايان هر فصل كتاب بايد آن را با حوصله و به سرعت مرور كنيم تا مطالب در حافظه دراز مدت حك شوند و جاي فرار برايشان باقي نماند .

در کل موانعی که شما را از مطالعه یاز می دارد به شرح زیر است :

  1. بي علاقگي وناآشنائي نسبت به موضوع.
  2. عدم تمركز حواس. هرگز وجود حاضر وغايب شنيده اي من درميان جمع ودلم جاي ديگر است.
  3. رعايت نكردن آداب وشرايط مطالعه.
  4. توجه نكردن به مراحل و روش مطالعه.
  5. بي نظمي د رمطالعه.
  6. كمي فكري به جاي كيفي نگري.
  7. چه مقدار فهميده ام، نه آنكه چه مقدار خوانده ام.
  8. شخصيت گرايي به جاي حقيقت گرايي. توجه به آنچه گفته شده،نه آن كسي كه گفته است.
  9. نوع نوشته وظاهر كتاب.
  10. يكنواختي موضوع ومدت مطالعه
  • تأكيد روان شناسان:بهره وري كيفي وكامل از يك موضوع با مطالعه اي در حدود ۳۰دقيقه .
  • پس از مدت ۱٫۵ تا ۲ ساعت خواندن استراحت ۱۰ تا ۱۵ دقيقه پيشنهاد مي شود.
  • پس از رفع خستگي با تغيير نوع كتاب يا موضوع، مجدداًبه مطالعه مشغول شويد.

در نهایت هم رمز پیروزی شما در سه کلمه است : ۱ اعتماد به نفس ۲ کنترل اضطراب ۳ اطمینان به موفقیت

امیدوار هستیم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و موفقیت های روز افزون کسب کنید.

خلاصه گزارش
تاریخ بازبینی
بر اساس
آخرین بازبینی
نرخ پیشرفت این مطلب
51star1star1star1star1star

درباره‌ی فرابگیرید

مهندسین صنایع در سال‌های اخیر در طیف وسیعی از مشاغل به کار گرفته شده‌اند. علاوه بر زمینه‌های تخصصی، فارغ التحصیلان این رشته در زمینه‌هایی مانند مهندسی نرم‌افزار، فناوری اطلاعات، هوش کسب و کار، داده کاوی، علم داده و کلان‌داده نیز عملکرد موفقی داشته‌اند. بنده کارشناسی ریاضی محز، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع مسلط به مباحث تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) و نگهداری و تعمیرات، مسلط به نرم افزار های Super Decision ،Expert Choice ،Visual Promethee و مسلط به روش های AHP ، ANP،Topsis،Saw،Promethee

حتما ببینید

دانلود فایل PDF نظریه های شخصیت از دیدگاه کارل گوستاو یونگ

دانلود فایل PDF نظریه های شخصیت از دیدگاه کارل گوستاو یونگ بیوگرافی نظریه شخصیت : …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انجام پروژه و پایان نامه مهندسی صنایع و مدیریت (کلیه موضوعات) بطور تخصصیتماس: 09035557794