خانه / پاورپوینت رایگان / حسابداری مدیریت در سازمان های چابک

حسابداری مدیریت در سازمان های چابک

حسابداری مدیریت در سازمان های چابک

تعاریف:

  • چابکی: بطور کلی توانایی سازمان برای درک تغییر محیطی و سپس پاسخگویی سریع وکارا به آن تغییر است.این تغییر محیطی می تواند تغییرات تکنولوژیک و کاری یا نیاز مشتری باشد.واژه چابک توصیف گر سرعت و قدرت پاسخگویی در هنگام مواجهه با رویدادهای داخلی سازمان است.
  • تولید چابک: سیستم تولید با قابلیت های فوق العاده برای رسیدن به تغییرات سریع بازاراست.
  • سازمان چابک:سازمانی که فراتر از انطباق با تغییرات می اندیشد و به استفاده از فرصت های بالقوه در یک محیط متلاطم و کسب موقعیت ثابت به خاطر نوآوری ها و شایستگی های خود متمایل می باشد.

سازمان های چابک توجه ویژه ای به ارضای نیازهای مشتریان دارند. اما ایجاد چابکی کار ساده ای نیست و مستلزم آن است که سازمانها با موفقیت کامل، مدیریت کیفیت جامع (TQM)، توسعه عملکرد کیفیت (QFD)،تولید به هنگام (JIT) و… را به اجرا در آورند.

  • تولید محصول:مجموعه فعالیتهایی که با تعبیری از فرصت های بازار آغاز شده و با تولید،فروش و تحویل محصول خاتمه می یابد.تولید موفقیت آمیز نتیجه محصولاتی است که به شیوه سود آور تولید شده و به فروش می رسند.

به گزارش ورد آي تي- مجله معتبر موتور ترند شرکت مرسدس بنز، که در فارسي بيشتر به بنز معروف است؛ نام خودروهاي ساخت شرکت دايملر (Daimler AG) کشور آلمان است که این شرکت امروزه یکی ازبرترین سازمانهای چابک در تولید خودرو شناخته شده است.

سه تخصص اصلی در هسته مرکزی پروژه تولید:

  • بازاریابی
  • طراحی
  • ساخت
معیارهای مرتبط با سودآوری:
  • کیفیت محصول
  • قیمت
  • زمان
  • هزینه
  • توانایی تولید

بیان خصوصیات و ویژگیها:

  • ویژگیهای تولید چابک:
  1. استفاده از قابلیتهای داخلی:تکنولوژی های سخت افزاری و نرم افزاری،نیروی انسانی و مدیریت آموزش دیده
  2. سرعت پاسخگویی بالا
  3. انعطاف پذیری بالا در برابر تغییر محصول
  4. مرتفع کردن نیازهای مشتری در زمان واقعی و بصورت ایده ال
  5. دور کردن روشهای تولیدی از حالت سنتی  و روی آوردن به سمت کاربری های کامپیوتری
  6. بهره گیری از منابع بیرونی
  7. شراکتی بودن همه چیز مانند مسائل  مالی، افراد،ایده ها و نو آوری ها
  • ویژگیهای سازمان های چابک:
  1. این سازمانها تنها محصولات خود را به فروش نمی رسانند بلکه راه حل های بر آوردن نیازهای واقعی مشتریان را به فروش می رسانند.
  2. این سازمانها معتقدند که محصولاتشان کامل نیستند و به منظور غنی سازی ارزشهای دریافتی مشتریان از محصول  و ایجاد ارزش افزوده برای آنان سعی در غنی سازی محصول خود دارند که این امر سبب غیر قابل دسترس شدن  موقعیت سازمانهای  چابک برای رقبا میشود.
  3. متمرکز شدن بر طراحی یا توسعه محصولات به نحوی که به طور ویژه به نیازهای منحصر به فرد مشتریان  پاسخ دهد.
  4. این سازمانها با موفقیت کامل ،مدیریت کیفیت جامع،توسعه عملکرد کیفیت، تولید به هنگام و … را به اجرا در می آورند.
  5. مقاوم بودن در برابر اتفاقات و تغییرات ناگهانی
  6. سریع السیر،سازگار،قدرتمند
  7. پاسخ سریع به تغییرات ناگهانی،فرصتهای جدید بازار و نیازمندیهای مشتری
  8. درک و پیش بینی تغییرات محیط کسب و کار طراحی شده به نحوی که در این راستا به ساختار بندی مجدد خود می پردازند.

عوامل اساسی ایجاد،بقا وارتقاء چابکی سازمانها:

  • آگاهی
  • انعطاف پذیری
  • بهره وری

دلیل اصلی تمایل سازمان ها به تولید چابک: تولید چابک راهی برای تغییر روش تولید،طراحی و ایجاد و مدیریت و بازاریابی سازمان های بزرگ و کوچک است.

چهار اصل کلیدی تولید چابک که آن را از دیگر سیستم های تولیدی جدا می کند:

  • تحویل ارزش به مشتری
  • اهمیت افراد و نقش اطلاعات
  • همکاری درون سازمانی و برون سازمانی
  • آمادگی برای تغییر

هدف در تولید سازمان های چابک: رسیدن همزمان به انعطاف پذیری و بهره وری بالا که بهره وری به دلیل افزایش قابلیت اطمینان در اولویت است.

عناصر کلیدی ارتقاء بهره وری:
  • کاربرد آخرین فناوری با سرعت بالا
  • کاربرد تکنولوژی یکپارچه سازی فرآیند
  • کاربرد تکنولوژی ابزارهای هوشمند
  • کاربرد سیستم خط تغذیه منعطف
  • ابزار کاری و بهره برداری سریع

 

سازمان های چابک
ملزومات تولید پیشرفته:
  • کوچکی محموله های تولیدی
  • کوتاهی زمان تحویل محصول به مشتری
  • پایین بودن هزینه های تولیدی
عناصر مورد نیاز یک تولید پیشرفته برای تولید یک سلول در سازمان های چابک :
  • روبات ها
  • تغذیه کنندگان منعطف
  • نقاله ها با روش ساخت محصول به صورت سخت افزاری یا نرم افزاری
  • ماشین های هوشمند

تحولات تئوری های تولید:

اتوماسیون و تولید انبوه:در این عصر تنها هدف تولید کنندگان تولید انبوه کالا در قیمتهای  پایین بود.(جنگ جهانی تا سال ۱۹۷۰)

افزایش انتظارات و حق انتخاب مشتری(عصر کیفیت):مطرح شدن سلیقه مشتری و احترام به حق انتخاب وی(اواخر۱۹۷۰ و اوایل دهه ۸۰)

رقابت گرایی: مطرح شدن موضوعی به نام تولید در کلاس جهانی یا تولید ناب که برای پاسخگویی به افزایش روز افزون پارامترهای رقابتی مطرح شد.(اوایل۱۹۹۰)

یکپارچگی و فعال بودن (عصر چابکی):در این شیوه تولید مفاهیمی چون ارتباط نزدیک با مشتری،یکپارچگی منابع داخل سازمان و همچنین با منابع سازمانهای دیگر اهمیت خاصی پیدا کرد.(اواخر ۱۹۹۰)

مشکلات تولید انبوه سنتی:

  • این تولید در جاییکه مشتریان نیازمند محصولاتی با کمیت های کوچک و محصولات سفارشی با تنوع زیاد هستند توانایی ندارند.
  • تولید انبوه سنتی توانایی ارائه خدمات اضافی و ترفیع محصولات که موجب ایجاد ارزش افزوده بیشتر و افزایش سود می گردد را ندارد.
  • رویکرد سنتی در داشتن محصولات جدید و طراحی موثر وسریع شکست خورده است.

نکته:تولید چابک مشکلات ذکر شده برای تولید انبوه سنتی را بر طرف نموده و با حقایقی چون کیفیت کامل،تحویل به موقع صد در صد،کمیت های کوچک تولید،طراحی سفارشی و هزینه های خیلی پایین روبروست.

تفاوت تولید چابک با تولید در کلاس جهانی یا تولید ناب:

تولید در کلاس جهانی برای مسائل قابل کنترل و تولید چابک برای مسائل غیر قابل کنترل است،ولی برای رسیدن به تولید چابک سازمان باید در کلاس جهانی باشد و از روشهای تولید ناب استفاده کند.بنابراین  استفاده از شیوه های تولید ناب آغازی برای استقرار تولید چابک است.

قواعد کلی تولید سازمان های چابک:

  • تغییرات سریع و غیر قابل پیش بینی است.
  • بازار نیازمند حجم پایین،کیفیت بالا،محصولات سفارشی و خاص است.
  • چرخه زندگی این محصولات بسیار کوتاه است،سریع توسعه می یابند و زمان تاخیر آنها نیز کوتاه است.
  • کیفیت جامع و سطوح بالایی از خدمات مورد انتظار است.
  • محصولات و خدمات از لحاظ اطلاعاتی غنی می باشند.

ابعاد تولید چابک:

  • استراتژی ها

الف) مدیریت زنجیره عرضه: تمرکز روی انواع آسیب پذیری زنجیره های عرضه،چابکی زنجیره و مدیریت آن و هزینه های موجود در طول زنجیره عرضه

برای مطالعه بیشتر در مورد مدیریت زنجیره میتوانید این مطلب رو هم مطالعه بفرمایید.

دانلود فایل PDF مدیریت زنجیره تامین

ای

ب) مهندسی همزمان:کاهش تغییرات مکرر طراحی  و ایجاد روش سیستماتیک طراحی همزمان محصول و فرآیند های تولیدی

  • تکنولوژی ها: فراهم شدن سخت افزار و نرم افزارهای مناسبی که امکان تغییرات آرایش سریع سیستم تولیدی از تولید یک محصول به محصول دیگر
  • سیستم ها:ارزیابی سریع فرآیند طراحی محصول از نظر فرآینهای تولیدی مورد نیاز،زمانهای تولیدو هزینه های مربوط بطوریکه بتوان تغییرات طراحی و فعالیت های بدون ارزش افزوده را به حداقل رساند.
  • نیروی انسانی:یکی از مسائل مطرح در حرکت به سمت سازمان های چابک چگونگی مدیریت و ایجاد انگیزش در نیروی انسانی است.
مدیریت شایستگی های اساسی:

شایستگی های نیروی انسانی:مهارت ها،دانش،رفتارها و تجربیات

شرایط سه گانه شایسته محوری:

  • قابلیت پذیرش ریسک زیاد
  • رسیدن به بینش وسیعی از بازارها
  • غنی سازی ارزش های مشتری در محصولات نهایی،به طوری که اقتباس و کپی برداری از محصولات برای رقبا مشکل باشد.

دلایل نیاز سازمانها به تشکیل سازمان های چابک مجازی:

    • کوتاه بودن فرصتهای بازار
    • وجود نداشتن تمامی قابلیت های مورد نیاز یک سازمان مستقل برای ارائه سریع یک محصول جدید به بازار
    • غیرقابل پیش بینی بودن تغییرات مداوم در سطح بازارها،در حالیکه با ایجاد یک سازمان مجازی، ریسک در بین شرکتهای همکار توزیع شده و آسیب پذیری انفرادی آنها کاهش میابد.
    • ایده اصلی تشکیل یک سازمان مجازی،بر بهره گیری از فرصتهای فوری و کوتاه مدت بازار،از طریق ادغام قابلیت های محوری شرکتهای مستقل از هم استوار است.

برخی ویژگیهای سازمان های مجازی:

  • مبتنی بودن بر اطلاعات
  • انعطاف پذیری بالای سازمان
  • تمرکز روی قابلیتهای کلیدی سازمان همکار
  • اجتناب از رفتارهای فرصت طلبانه از طریق تعیین چارچوبهای حقوقی مناسب

اهداف عمده سازمان های مجازی:

  • بهره برداری به موقع از انواع منابع موجود در بازار به منظور ارتقاءکیفیت و افزایش ارزش محصول
  • به کار گماردن نیروی کار متخصص از هر قشر،طبقه و ملیت
  • ایجاد نظارت درونی و خود جوش

دو رویکرد برای عملی ساختن سازمان های چابک مجازی:

رویکرد اول: این رویکرد در مورد شرکتهای بزرگ می باشد که می توانند واحدهای تجاریشان را سازماندهی و بر شایستگی های خود متمرکز وبه شیوه سازمانهای مجازی اداره شوند.چنین سازمانی نیازی به واگذاری تجربیاتش به خارج از سازمان و همکاری با سایر سازمان ها ندارد.

رویکرد دوم:این رویکرد برای شرکتهای کوچک است که با یکدیگر همکاری کرده و مسائلی چون کیفیت،قلمرو و میزان محصولات و خدماتی را که آنها شخصا قادر به تهیه آن نمی باشند به شرکتهای همکار واگذار نمایند.

قابلیت تجدید ساختار در سازمان های چابک:

  • ایجاد تغییر قابل توجهی در تمرکز،متنوع سازی و شکل دهی تجارت برای تسریع در رسیدن به یک هدف مخصوص
  • توانایی پیش دستی در رقابت که کلید این امر به نظر بارهالد و هامل ایجاد یک طرح استراتژیک است که نقشه وسیعی از مهارتهای اصلی شرکت را نمایان می سازد.
  • مدیریت در سرمایه گذاری برای تکنولوژی هایی که از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند.

سازمان های چابک

سازمان دانشگرا:

سازمانی که نیروهای تربیت شده و دارای انگیزه خوب را با یک مجموعه صحیح از مهارتها،تجربه و دانش ارتقاء داده، به طوری که این امر جزء ضروری از استراتژی شرکت شود.اطلاعات و دانش در چنین سازمانی در اختیار نیروی کار بوده و به طور خلاصه می توان گفت که تفکر “دانش قدرت است”بر چنین سازمانهایی حاکم است.

محرکهای چابکی:

تغییراتی که  موقعیت سازمان را در برابر فشارهای نا مشخص و غیر قابل پیش بینی  تثبیت کرده و از سازمان در برابر مزیت های رقابتی حمایت می کند.این تغییرات را محرک های چابکی می نامند.این محرکها می توانند از سازمانی به سازمان دیگر و از موقعیتی به موقعیت دیگر فرق کنند.بنابراین طریقه تاثیر آنها بر سازمان ها می تواند متفاوت باشد.این مسئله برای مکانیزم تشخیص تغییرات در محیط تجاری ضروری است.

 قابلیت های چابکی:

  • قدرت پاسخگویی:

احساس درک و پیش بینی تغییرات

واکنش سریع و فوری به تغییر

ایجاد اصلاح و بهبود تغییر

  • شایستگی:

داشتن دیدگاه استراتژیک

مدیریت  تغییر

بالا بودن معرفی محصولات جدید

  • انعطاف پذیری :

انعطاف پذیری در حجم محصول

انعطاف پذیری در تنوع محصول

انعطاف پذیری سازمان و افراد

  • سرعت:

سرعت عرضه محصولات جدید به بازار

تحویل سریع و به هنگام محصولات

سرعت در زمان عملیات

ابزارهای سازمان برای تحقق چابکی:

  • ساختار سازمان:

تشکیل شراکت با سایر سازمانها

بهبود انعطاف پذیری از طریق تمرکز زدایی و اتخاذ ساختارهای منعطف

ترویج فرهنگ تحول و نوگرایی

  • افراد:

فرهنگ مشارکت

تکیه بر آموزش

تربیت و آموزش پرسنل در مهارتهای مختلف

  • تکنولوژی:

سرمایه گذاری روی تکنولوژی های سخت افزاری مناسب و مدرن

پی ریزی یک سیستم تولید مجازی

بکارگیری سیستم های انعطاف پذیر پشتیبانی تولید به منظور انطباق با شرایط متغیر سفارش ها

استفاده از سیستم های انعطاف پذیر تولید به منظور انطباق با تغییرات در ترکیب و نوع سفارش ها

  • تکنولوژی اطلاعات:

استفاده از استانداردها و پروتکل های مناسب در مبادله اطلاعات بین سازمانی

یکپارچه سازی اجزای پراکنده شامل مشتریان،تامین کنندگان و همکاران در سازمانهای مجازی

استفاده از سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی مدرن برای ایجاد ارتباط مناسب و به هنگام در بین سازمانهای همکار

  • نوآوری و خلاقیت:

ایجاد فرهنگ تفکر و نو اندیشی در سازمان

سرمایه گذاری و تقدیر از ایده های نو

ارتباط نزدیک با مشتریان و گرد آوری مداوم نظرات آنها

  • غلبه بر رقبا در سازمان های چابک:

استفاده از روشهای بازاریابی غیر قرار دادی،غیر کلیشه ای و نا متعارف

در اختیار گرفتن بازارهای ناب و دست نخورده

انجام رفتار حرفه ای

  • اصول طراحی سازمان چابک:

استراتژی منابع:مجموعه ای از تصمیمات که به تعریف و یکپارچگی منابع داخلی و خارجی می پردازد.

مدیریت منابع:بکارگیری افراد،مهارتها و شایستگی ها در جای مناسب خود

شایستگی ها:چیزی که باعث تشخیص بهترین عملکرد سازمانی است.

رهبری:تمرکز بر روی آماده سازی،هدایت،اثرگذاری،تفویض اختیار و متقاعد سازی

نوع فر آیندها:چگونگی انجام کار توسط سازمان.بطور کلی تمام فرآیندها دارای چهار خصیصه  کلیدی هستند:قابل مشاهده،قابل اندازه گیری،قابل تکرار و قابل تنظیم

ساختار بندی:چگونگی قرار گیری اجزای سازمان کنار هم

آمادگی تغییر:سهولت پاسخگویی در برابر تغییرات وتقاضاهای غیر قابل پیش بینی

پیشنهادهایی برای ارتقاء سطح چابکی سازمان:

  • نگارش یک برنامه کسب و کار مناسب و خوب
  • تهیه چک لیست ملاحظات کسب وکار و ملاحظات قانونی به جهت عقد قراردادها
  • توجه به سه فرآیند:
  1. پیش بینی نیازهای مشتری
  2. پاسخگویی سریع به نیازهای مشتری
  3. تولید محصولات جدید
  • بکارگیری هفت قانون طلایی زیر،برای رسیدن به ارزش مورد نیاز سازمان:

  1. درجه بندی پروژه های سازمان با در نظر گرفتن اهداف آنها
  2. تغییر چشم انداز رقابتی با استفاده از سیستم ها
  3. افزایش نقاط قوت
  4. استفاده از ترکیبهایی ساده در کسب و کار فناوری
  5. طراحی سیستم انعطاف پذیر
  6. همخوان بودن پیچیدگی سیستم با ظرفیت سازمان
  7. هرگاه پروژه ای با رویکرد ویژه با شکست رو به رو شد، برای بار دوم آنرا تکرار و برای عملی شدنش تلاش نکنید.
  • موارد زیر را هر سه ماه یکبار انجام دهید:

تعریف نقش آینده سازمان

تعریف  نقاط بحرانی و استراتژی های کاری خود

برقراری ارتباط بین بین نیازمندی های چابکی سازمان و اهداف کاری

در نظر گرفتن بخشی از سازمان برای ایجاد چابکی

  • موارد زیر را هر سه سال یک بار انجام دهید:

ایجاد یک استراتژی رویایی با تغییر برای سازمان

سرمایه گذاری روی برنامه های آمادگی برای تغییر سازمان

شناسایی الزامات تغییر و بررسی اثر تغییر روی افراد سازمان

  • ارائه راه حل:

رویکرد ساختاربندی مجدد فرآیندهای سازمانی

تنظیم و تطبیق فرآیندهای سازمانی

توجه سازمان به محیط رقابتی  به جهت عقب نیفتادن از رقبا

بهره گیری از منابع خارجی

توسعه مدیریت پروژه سازمان

استفاده از منابع قوی همراه با شایستگی های سازمانی 

نتایجی که چابکی برای سازمان ایجاد میکند:

پیشبرد سریع تر سازمان به اهداف کاری

خدمت رسانی بهتر،کاهش قیمت ها و دوام سازمان

کسب ارزش از سرمایه گذاری آی تی

بهبود کنترل سازمانی

بهبود کنترل هزینه

افزایش کارایی سازمان به دلیل کاهش هزینه ها

کسب برتری های تکنولوژیکی

توسعه قابل توجه مهارت کارکنان

پیشرفت ساختار فرآیندهای سازمانی

 

خلاصه گزارش
تاریخ بازبینی
بر اساس
آخرین بازبینی
نرخ پیشرفت این مطلب
51star1star1star1star1star

درباره‌ی فرابگیرید

مهندسین صنایع در سال‌های اخیر در طیف وسیعی از مشاغل به کار گرفته شده‌اند. علاوه بر زمینه‌های تخصصی، فارغ التحصیلان این رشته در زمینه‌هایی مانند مهندسی نرم‌افزار، فناوری اطلاعات، هوش کسب و کار، داده کاوی، علم داده و کلان‌داده نیز عملکرد موفقی داشته‌اند. بنده کارشناسی ریاضی محز، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع مسلط به مباحث تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) و نگهداری و تعمیرات، مسلط به نرم افزار های Super Decision ،Expert Choice ،Visual Promethee و مسلط به روش های AHP ، ANP،Topsis،Saw،Promethee

حتما ببینید

آموزش نرم افزار اکسپرت چویس (Expert Choice )

آموزش نرم افزار اکسپرت چویس (Expert Choice ) درباره ی نرم افزار اکسپرت چویس (Expert …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انجام پروژه و پایان نامه مهندسی صنایع و مدیریت (کلیه موضوعات) بطور تخصصیتماس: 09035557794