خانه / پاورپوینت رایگان / مهندسی صنایع / مبانی تجارت الکترونیک

مبانی تجارت الکترونیک

مبانی تجارت الکترونیک

طرحهای کسب و کار ، طرح توجیهی کسب و کار و مدلهای تجارت الکتونیک

یکی از ویژگیهای تجارت الکترونیک توانمندی ابداع مدلهای جدید کسب و کار می باشد .مدل کسب و کار، روش انجام کسب و کار می باشد، که  بوسیله آن  شرکت می تواند ایجاد درآمد نموده و در نهایت بقاءخود را حفظ نماید. این مدل بیان می نماید که شرکت در زنجیره ارزش چه موقعیتی دارد. برخی مدلها بسیار ساده می باشند.

طرح های کسب و کار و طرح های توجیهی کسب و کار

طرح کسب و کار، مدرک مکتوبی است که اهداف کسب و کار را شناسایی نموده و طرحی را جهت دستیابی به آنها مطرح می نماید. طرح های کسب و کار به منظور اهداف متنوعی بهکار می روند.کارآفرینان از طرحهای کسب و کارجهت تجارت الکترونیک و جذب سرمایه از سرمایه گذاران ریسک پذیر استفاده می کنند. با اینکه طرح کسب و کار می تواند به منظور ساختاردهی یا مهندسی مجدد در سازمان مورد استفاده قرار گیرند.

تجارت الکترونیک یک طرح توجیهی کسب و کار مدرکی مکتوب است که توسط مدیران به کار می رود که بتوانند برای پروژه ها و کاربردهای مخصوص تأمین وجه نمایند. تأکید اصلی آن توجیه یک سرمایه گذاری خاص است. طرح توجیهی کسب و و کار معمولا در سازمان هایی ایجاد می شود که می خواهند یک پروژه جدید را شروع نمایند.

هدف آن نه تنها دستیابی به تأیید وتأمین مالی است، بلکه ارائه زیر بنایی برای تصمیم گیری تاکتیکی و مدیریت ریسک فناوری می باشد. این طرح توجیهی کمک می نماید تا مشخص کنیم چگونه سازمان به بهترین شکل منابعش را برای انجام استراتژی تجارت الکترونیک تخصیص دهد. یک طرح کسب و کار برای بقاء یک شرکت تمرکز دارد در حالیکه طرح توجیهی برویتوجیه، مدیریت ریسک و انطباق با مأموریت سازمان تمرکز می کند.

ساختار مدلهای کسب و کار

ساختار مدلهای کسب و کار متغیر است زیرا راههای زیادی وجود دارد که شرکتها می توانند درآمد ایجاد کنند. با این وجود همه مدلهای کسب وکار باید مدل درآمدشان را مشخص کنند. یک مدل درآمد بیان می کند که چگونه یک شرکت با پروژه تجارت الکترونیکی درامد کسب خواهد نمود.

مدلهای درآمد نوعی ؛عبارتند از :

  • کارمزد مبادله: سازمان حق کمیسیونی را در مقابل تعداد مبادلات انجام شده در یافت می کند برای مثال مبلغی که شما هنگام خرید یا فروش یک خانه می پردازید نوعی کارمزد مبادله است. مبلغ بیشتر به کارمزد بالا تر منجر خواهد شد.
  • کارمزد حق اشتراک: مشتریان مبالغ ثابتی را معمولا به صورت ماهانه می پردازند تا برخی خدمات استفاده نمایند.
  • کارمزد تبلیغات : شرکت ها از افراد یا شرکتهای دیگر به منظور قرار دادن یک تبلیغ بروی سایتشان مبلغی را دریافت می کنند .
  • کارمزد آشنا نبودن : شرکت ها حق کمیسیونی را به منظور ارجاع مشتریان به وب سایت های دیگر دریافت می کنند.
  • فروش: شرکت ها با فروش کالا یا خدمت از طریق وب سایتشان با ارائه یک خدمت درآمد  کسب می کنند.
  • مدل های دیگر: برخی شرکت ها اجازه می دهند که در مقابل کارمزد شما یک بازی را انجام دهید یا یک رقابت ورزشی را به صورت زنده تماشا کنید

مدل های کسب و کار متداول در تجارت الکترونیک

انواع بسیاری از مدل های کسب و کارتجارت الکترونیک وجود دارند.

۱- بازاریابی مستقیم آن لاین : واضح ترین مدل، فروش آن لاین از تولید کننده به مشتری است.(با حذف واسطه ها) یا از خرده فروشان به مصرف کننده ( کاراتر نمودن توزیع) چنین مدلی مخصوصا برای   محصولات و خدمات دیجیتالی کارا می باشد. این مدل در B2B ,B2C اعمال می شود.

۲- سیستم مناقصه الکترونیکی : خریداران سازمانی بزرگ، خصوصی یا عمومی، معمولا خریدشان را از طریق یک سیستم مناقصه (پیشنهاد) انجام می دهند که حراجی معکوس نیز نامیده می شود.چنین مناقصا ای می تواند به صورت آن لاین انجام شده و در هزینه و زمان صرفه جویی نماید .

۳- مشخص نمودن قیمت مورد نظر: این مدل به خریداران اجازه می دهد که قیمت مورد نظر خود را برای یک کالا یک خدمت مشخص نماید.

۴- یافتن بهترین قیمت: بر اساس این مدل، مشتری نیازی را مشخص نموده و سپس یک شرکت  واسطه همچون Hotwire.com آن را به یک بانک اطلاعاتی پیوند زده،کمترین قیمت را معین کرده و آن را به مصرف کننده ارائه می کند.

۵- بازاریابی آشناسازی: توافقی است که در آن یک شریک بازاریابی (یک بنگاه،سازمان یا یک فرد) مشتری را به وب سایت شرکت فروشنده ارجاع می نماید. ارجاع توسط قراردادن یک تبلیغ یا لوگو از شرکت فروشنده بروی وب سایت ” شرکت آشناساز” انجام می شود.

در زیر مدل های بیشتری از تجارت الکترونیک رو باهم مرور می کنیم

۶- بازاریابی سینه به سینه : بر اساس این مدل یک شخص می تواند آگاهی از یک مارک را و یا حتی فروش آن را افزایش دهد به این صورت که افراد را ترغیب نماید که برای دیگران پیام بفرستند یا دوستان را بکار گیرند تا به برنامه هایی مشخص بپیوندند. این مدل اساسا بازاریابی سینه به سینه مبتنی بروب می باشد.

۷- خرید گروهی: معمولا در خرید های حجیم، تخفیف وجود دارد. تجارت الکترونیک مفهوم تجمع سازی الکترونیکی را گسترش داده است.

۸- حراجی آن لاین: در این حراجی ها خریداران آن لاین، پیشنهادات متوالی و پی در پی را برای کالا ها و خدمات متنوع ارائه می دهند و با بالاترین پیشنهاد کالا و مورد حراجی را بدست می آورند.

۹- سفارشی نمودن کالا و خدمت: به این معنی که یک کالا بر اساس مشخصات خریدار تولید گردد.

۱۰- مراکز مبادله و بازارهای الکترونیکی : بازارهای الکترونیکی برای دهه هایی به صورت کاربردهای محدود وجود داشت (برای مثال برای مبادلات مواد خام و اولیه) اما از سال ۱۹۹۹ هزاران بازار الکترونیکی کارائی های جدیدی به فرایندها معرفی نموده اند اگر این بازارها به صورت مناسبی سازماندهی و مدیریت شوند می توانند مزایای مهمی برای هر دو طرف خریدار و فروشنده داشته باشند. از موارد پر طرفدار، بازارهای عمودی می باشند ( پرتال های عمودی نیز نامیده می شوند) که بر یک  صنعت تمرکز می کنند( برای مثال e-esteel.com برای صنعت فلزات و Chemmconnecl.com برای صنعت مواد شیمیایی.

۱۱- بهبودهای زنجیره تأمین : یکی از کمک های اصلی تجارت الکترونیک ایجاد مدل های جدیدی است که مدیریت زنجیره تأمین را بهبود می بخشند.

تجارت الکترونیک

مزایا برای سازمان

مزایای تجارت الکترونیک برای سازمان در چند طبقه اصلی قرار می گیرند که در زیر ارائه می گردند.

تجارت الکترونیک بازار را توسعه می دهد

با حداقل سرمایه گذاری، یک شرکت می تواند به آسانی و به سرعت مشتریان بیشتر، تأمین کنندگان بهتر و شرکای تجاری مناسبتری را به صورت ملی و جهانی بیابد.

تجارت الکترونیک موجب صرفه جویی های مهمی در هزینه ها می شود

با تجارت الکترونیک دیگر لازم نیست که شرکت ها هزینه های ایجاد، پردازش، توزیع، ذخیره سازی و بازیافت اطلاعات مبتنی بر کاغذ را تحمل کنند برای مثال با معرفی سیستم تدارکات الکترونیکی، شرکت ها می توانند هزینه های اداری خرید را تا ۸۵% کاهش دهند.

تجارت الکترونیک موجب بهبود فرآیندها و سازمان کسب و کار می شود

تجارت الکترونیک به بسیاری از مدل های کسب و کار نوآورانه که مزایای استراتژیکی را ارائه کرده و یا سود را افزایش می دهند، امکان ظهور و بروز میدهد.

تجارت الکترونیک تعاملات را ارتقاء می دهد

تجارت الکترونیک این امکان را برای سازمان ها فراهم می کند که با مشتریانشان و شرکای تجاری تعامل نموده و بازخور صحیح و سریعی را دریافت نمایند.

مزایا برای مصرف کنندگان

مزایای تجارت الکترونیک برای مصرف کنندگان غالبا راحتی، سرعت و کاهش هزینه می باشد. تجارت الکترونیک برای مصرف کنندگان این امکان را فراهم می آورد که خریدها و مبادلات خود را هر موقع از سال و ۲۴ ساعت و از هر مکانی انجام دهند. همچنین می توانند انتخاب های بیشتری از محصولات و فروشندگان داشته باشند .آنها می توانند اطلاعات جزئی ومتبط کالا یا خدمت را موقعیت یابی نموده به جای اینکه روز ها یا هفته ها وقت صرف نمایند در کسری از ثانیه مقایسه نمایند .

مزایا برای جامعه

مزایای تجارت الکترونیکبرای جامعه بهبود در استانداردهای زندگی و خدمات عمومی می باشد برای مثال هم اکنون افراد در جوامع کمتر توسعه یافته و درمناطق روستایی می توانند از کالاو خدماتی  لذت ببرند که بدون تجارت الکترونیکی غیر قابل دسترسی بودند از جمله فرصت هایی برای یادگیری حرفه های مهارتی یا اخذ مدارک دانشگاهی.همچنین تجارت الکترونیکی افراد بیشتری را قادر می سازد که در خانه کار کرده وبرای کار یا خرید،کمتر سفر نمایند در نتیجه ترافیک و آلودگی هوا کمتر می شود.

محدودیت های تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی، محدودیت های تکنولوژی و غیر تکنولوژی دارد.

تجارت الکترونیک

انقالاب دیجیتالی و تاثیر اقتصادی آن بر تجارت الکترونیک

انقلاب دیجیتالی

اقتصاد دیجیتالی به اقتصادی گفته می شود که مبتنی بر تکنوژی های دیجیتالی است و شامل شبکه های ارتباطی دیجیتالی (اینترنت ، اینترانت، اکسترانت و ونهای خصوصی) ، کامپیوترها ،نرم افزار و دیگر تکنولوژی های اطلاعاتی مرتبط می باشد. برخی مواقع به اقتصاد دیجیتالی، اقتصاد اینترنتی، اقتصاد جدید یا اقتصاد وب  نیز می گویند.

دامنه پوشش در مقابل محتوای خدمات

تاثیر اقتصادی دیگر تجارت الکترونیک تعادل مابین تعداد مشتریانی که می تواند یک شرکت به آنها دست یابد و پوشش دهد(دامنهوشش) در مقابل تعاملات اطلاعاتی است که می توان برای مشتریان مهیا نمود (محتوای خدمات).

مساعدت تجارت الکترونیک به سازمان

به منظور درک کمک تجارت الکترونیک به سازمان ، بهتر است که محیط کسب و کار امروز، فشاری را که این محیط بر سازمان وارد می آورد، پاسخ های سازمانی به فشارها و نقش بالقوه تجارت الکترونیک در پاسخ به آنها را بررسی می کنیم .

محیط جدید کسب و کار

فاکتورهای اقتصادی اجنماعی و تکنولوژی، محیط کسب و کار رقابت شدیدی را ایجاد کرده اند که در آن مشتریان در حال قدرتمند تر شدن هستند. این فاکتورها می توانند تغییرات سریعی را حتی گاهی به طرق غیر قابل پیش بینی ایجاد کنند.

تشکر از همراهی شما در آینده آپدیت های جدیدتری از این مقاله را برای شما کاربران عزیز به انتشار می گذاریم.

خلاصه گزارش
تاریخ بازبینی
بر اساس
آخرین بازبینی
نرخ پیشرفت این مطلب
51star1star1star1star1star

درباره‌ی فرابگیرید

مهندسین صنایع در سال‌های اخیر در طیف وسیعی از مشاغل به کار گرفته شده‌اند. علاوه بر زمینه‌های تخصصی، فارغ التحصیلان این رشته در زمینه‌هایی مانند مهندسی نرم‌افزار، فناوری اطلاعات، هوش کسب و کار، داده کاوی، علم داده و کلان‌داده نیز عملکرد موفقی داشته‌اند. بنده کارشناسی ریاضی محز، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع مسلط به مباحث تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) و نگهداری و تعمیرات، مسلط به نرم افزار های Super Decision ،Expert Choice ،Visual Promethee و مسلط به روش های AHP ، ANP،Topsis،Saw،Promethee

حتما ببینید

آموزش نرم افزار اکسپرت چویس (Expert Choice )

آموزش نرم افزار اکسپرت چویس (Expert Choice ) درباره ی نرم افزار اکسپرت چویس (Expert …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انجام پروژه و پایان نامه مهندسی صنایع و مدیریت (کلیه موضوعات) بطور تخصصیتماس: 09035557794